14 jan 2011

Muzodagen van 6 december tot en met 9 december: deel 3

Op 9 december heb ik mijn eerste workshops meegedaan. Af en toe was het nog oppassen met mijn rug, maar het was voor mij een geslaagde dag. Hier volgt een kort overzicht met een kort verslagje en enkele foto's. Andere foto's kan je terug vinden in de diashow.


Workshop 1: Maskers
Deze workshop werd geleid door mevr Ivens. We kregen de opdracht om allerlei spullen mee te brengen en vooral een foto van jezelf op ware grote. Die foto moesten we omgedraaid overtekenen om er een masker van te maken.
Deze workshop vond ik zeer geslaagd. Maskers maken kan je ook met kinderen doen. Je kan de kinderen ook even vrij laten zoals mevr Ivens dat gedaan heeft bij ons. Hieronder enkele foto's van de making of van mijn masker:
 



Op mijn masker zie je een velcro. Deze dient om mijn verschillende hoeden op te zetten. 


Workshop 2: Theatraal acteren 
Deze workshop werd geleid door Carlos. Hij had al eens een sessie aan ons gegeven. We werden sterk, iets te sterk geleid, in ons doen en laten. Verschillende delen van de opera hebben we moeten uitbeelden met ons lichaam. Vertrekkende van een 'vleeshoop' kwamen we tot een gebouw, deuren werden opengeduwd,daarna ging het volk de trap op en zo verder. Enkele foto's om de sfeer op te snuiven.












Workshop 3: Vertellen op muziek
Deze workshop werd geleid door mevr Coupé. Zij liet ons een fragment horen van de 'Mestkever'. Het was een heel grappig boek dat werd voorgelezen door onder andere Warre Borgmans, één van mijn favoriete Vlaamse acteurs. Het verhaal was er één met commentaar en erg gepaste humor. Een ander verhaal dat werd beluisterd was Peter en de wolf. Daarbij maken de leerlingen kennis met klassieke muziek. Elk personage stelt een bepaald personage uit het verhaal voor. Dit verhaal werd ingeleid en voorgelezen door Wim Opbrouck. Ook weer een fantastische acteur van bij ons.
Na de inleiding kwam de opdracht voor ons. Je kiest een verhaal en je leest het voor op jullie manier met eventuele toevoegingen.
Mijn groep had voor Kamiel Kameel gekozen. Kamiel is een kameel die bij enkele geiten woont. Hij heeft nog nooit een andere kameel gezien en dus gaat hij op naar een andere kameel. Kamiel  kan wel stukjes van zichzelf zien maar kan zichzelf absoluut niet in zijn geheel voorstellen. Onderweg komt hij een molletje tegen die hem verder op weg helpt. Zo belandt Kamiel in de woestijn, waar hij een ijdele vrouwtjeskameel en haar spiegelbeeld aantreft. Kamiel ontdekt zichzelf in de spiegel en zijn geluk kan niet op wanneer hij op de kamelenkoffie wordt uitgenodigd bij de echte kamelen… 
Deze workshop is een heel erg goede aanvulling op wat we reeds gekregen hebben in de opleiding bij comunicatieve vaardigheden. De 'tips and tricks' die we hebben gekregen kan ik zeker gebruiken in mijn stages. Jammer dat we deze sessie niet gekregen hebben voor onze stage 1ste leerjaar. Dan konden we deze manier van voorlezen misschien gecombineerd hebben met het gebruik van een handpop.
Kortom een toch wel geslaagde module!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten